Collegium Musicum, Marian Varga, Fedor Frešo, Fero Griglák, Martin Valihora, skupina, koncert

Bravurním Collegium Musicum aplaudoval vyprodaný Jazz Dock

Slovenská legendární formace Collegium Musicum není ani po pětačtyřiceti letech od svého vzniku hudebním anachronismem. Včera večer na exkluzivním koncertu v pražském Jazz Docku dokázala, že disponuje nejen předpokládanou dokonalou instrumentální sehraností, ale bez ohledu na dlouholeté působení na scéně také nehynoucí hudební vášní.

Marián Varga, Fedor Frešo, František Griglák a Martin Valihora v Jazz Docku podali maximálně soustředěný výkon, přestože celá čtveřice působila neuvěřitelně uvolněně. Sledovat takhle zkušené a technicky disponované hudebníky je skvělou příležitostí uvědomit si, že výjimečný hudební zážitek se hravě obejde bez okázalých gest a scénických efektů. Ať už v souvislosti s Collegium Musicum  rock získává předpony art, jazz nebo prog, poznávacím rysem slovenského kvarteta jsou slyšitelné vlivy klasické hudby a ozvěny folkloru.

Instrumentální hudba, nebo jako v případě Collegium Musicum doplněná jen sporadickým vokálem, v současnosti nemá silnou pozici, což baskytarista Fedor Frešo potvrzuje: „Souvisí to s tím, co se hraje v rádiích. Mám pocit, že jde spíš o nějakou výplň a hudba není podstatná – myslím všeobecně orientované vysílání pro mladé, absolutně nenáročné posluchače. Rádia nemají ráda instrumentálky. Čestnou výjimku tvoří pouze několik stylově vyhraněných stanic. Zajímavé je, že v rocku jsou vokály tak obvyklé, přitom v klasice, komorní hudbě nebo jazzu se příliš nezpívá a nikomu to nevadí. Dřív se instrumentální hudbě dostávalo více pozornosti.“

Collegium Musicum, Marian Varga, Fedor Frešo, Fero Griglák, Martin Valihora, skupina, koncert

Vystoupení slovenských Collegium Musicum v Jazz Docku 19. února 2014 proběhlo v rámci koncertní série United Islands a pražští příznivci, kteří se do vyprodaného smíchovského klubu nedostali, si mohou spravit chuť na podzim. „Termín v tuto chvíli ještě není znám, ale v září nebo říjnu přijedeme do Paláce Akropolis. V Praze je pozorné a vnímavé publikum, pro které je radost hrát“, dodává Fedor Frešo.